Picture: LSE

The Daily Mail transgressed the press regulator rules no fewer than 50 times in 2017, making it by far the biggest offender of the year out of the publications monitored by IPSO.

This was more than the combined total of the next three worst offenders (Daily Express, The Sun and the Daily Telegraph) and far in excess of its 2016 total, when the paper also topped the charts.

The 2017 figures show an overall rise in IPSO sanctions compared to 2016, which could be due to worsening press standards or greater vigilance among those monitoring and reporting transgressions to IPSO.

In terms of overall figures, the Daily Mail chalked up 50 offences. The Daily Express was second worst with 19, then The Sun with 17, the Daily Telegraph with 10, The Times with 8, the Daily Star with 6 and the Daily Mirror with 5.

IPSO rulings 2017

Figure 1 (above): Total number of IPSO rulings 2017

These include breaches of various clauses of the Editors’ Code of Practice, including accuracy, privacy and harassment. Concerning accuracy alone, the Mail breached the code on 37 separate occasions. This is over twice the number of times it breached the code in 2016 (when it was sanctioned 17 times). The Express followed with 17 breaches, and The Sun with 16 (both up on their 2016 totals).

IPSO inaccuracy rulings

Figure 2 (above): IPSO rulings for inaccuracy 2017

This means that the three worst offenders in terms of publishing inaccurate content were sanctioned a total of 70 times between them in 2017, an increase of more than 50 per cent on last year (when they were sanctioned 43 times between them).

This is worrying news for the Daily Mail, the most popular daily paper in the UK in terms of online readership, but perhaps highlights why Wikipedia made the decision to classify it as an unreliable reference source in 2017.

Regarding subject matter of articles pulled up for inaccurate content, it was a mixed bag for the Mail although slightly more common themes were Jeremy Corbyn/Labour Party and issues relating to immigration and refugees (3 each). There were clearer patterns where the Express was concerned, with nearly half of its inaccurate content (8 articles) relating to the EU/Brexit and a further four concerned with Islam/Muslims. The most common theme of The Sun‘s inaccurate content was Corbyn/Labour (3 articles).

Perhaps what these figures show more than anything is that the current IPSO sanctions are ineffective. If they were working, you would expect the number of times these papers were pulled up for inaccurate content to decrease. The very fact that the Mail, the Express and The Sun are committing more offences than ever before does little to instil confidence in the current IPSO model as a regulatory force.

IPSO was established in 2014 as an independent regulator of the press but has been criticised for not imposing sufficient penalties when guidelines are breached. Offenders generally get away with printing a small correction notice months after the original offending article was published.

Surely it’s time to make papers pay for their indiscretions rather than handing out token ineffective punishments. Some have suggested forcing papers to publish corrections in bold print on the front page. Others have suggested imposing fines to hit publications where it hurts.

Another idea could be to impose a ban on papers covering certain subjects for different periods of time if they can’t report truthfully and accurately on them. After all, if a paper has repeatedly demonstrated that it can’t handle a topic responsibly, why should it be allowed into a position where it can influence millions of people?

IPSO does have the power to impose tougher sanctions such as increased prominence of corrections notices or even fines for serious or repeat offences. It can be contacted here.

*The Daily Mail is used here to include the Daily Mail, the Mail on Sunday and the Mail Online. Likewise, the Daily Express is used to include the Daily Express, the Sunday Express and the Express Online, and so on. 

**IPSO rulings include both breaches of the Editors’ Code of Practice, where no agreement between the parties can be reached and IPSO has to intervene, and Resolution Statements, where the publication admits it has breached the code and offers to make a statement/concession that is to the satisfaction of the complainant. 

Don’t like what you’re seeing in the press? If you see an article you’re unhappy with, you can email the press regulators at to voice your concerns. If enough complaints are received, they will have to look into it.

Tabloid Corrections Facebook page: here.



  1. Undercover5051 says:

    I don’t believe this. The guardian posted fake news about non British academics being banned from writing about brexit. It was NOT true. Why are they not included?


  2. Challenging says:

    Can you tell us all where you got this analysis from?

    Having just looked through the IPSO site using their section on rulings and having done an analysis from these pages (specifically rulings that were identified as 2017 in the reference, defined as a Breach and including Accuracy as part of the complaint) come up with some very different figures:
    – Daily Star/Star on Sunday/Star Online 6
    – Daily Express/Express Online 6
    – Mail Group 5 (Sunday Mail 3, Mail 2, Mail Online 1)
    – Daily Mirror 1
    – Telegraph 1
    – Sun 1
    – Times 2
    Plus some regional, Welsh and Scottish papers


    1. It’s from the same rulings section but includes resolution statements as well as breaches. This is where the paper makes a concession, usually a printed correction/retraction or an agreement to remove content from the website, that satisfies the complainant and means that IPSO no longer have to investigate further.


  3. Pretty portion of content. I just stumbled upon your site and in accession capital to say that
    I get in fact enjoyed account your blog posts. Any way I’ll be subscribing to your
    augment and even I success you access consistently fast.


  4. James Thompson says:

    The only practical use for the Daily Mail, Daily Express and The Sun is as a last ditch replacement for toilet tissue


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in: Logo

You are commenting using your account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s